מהו טווח הנסיעה המינימלי שמומלץ לחפש? איזה זמן טעינה נחשב למהיר, ומה צריך לקחת בחשבון מי שגר ברמת הגולן? מדריך פשוט זה ילמד אתכם איך להוציא את המקסימום מכל רכב חשמלי
אורן הדר
ההתייקרות במחירי הדלק והזינוק המטריד ביוקר המחיה אילצו את הנהג הישראלי למצוא פתרונות תחבורה חסכוניים, שעדיין יתנו לו את כל החופש והנוחות שהוא ומשפחתו צריכים. הפיתרון הטבעי הינו רכב חשמלי, שמוזיל עלויות נסיעה ותחזוקה, מפשט תיקונים וחוסך הון בטווח הקצר והארוך כאחד. במשך שנים ההיצע בארץ היה מוגבל למכוניות טסלה של רבע מיליון שקל, ולמספר קטן של דגמים סיניים לא ידועים – אך בשנה האחרונה התרחשה מהפכה: הצרכן הבין שאפשר לסמוך על רכב חשמלי סיני, וחברת ג'ילי אף תפסה את ראש טבלת המכירות. השוק התמלא בדגמים שונים ומגוונים של רכבים חשמליים סינים חדשים, והמבחר קצת מבלבל. מדריך זה יראה לכם כיצד לבחור אחד שיבטיח חיסכון מתמשך וחוויה טובה לאורך זמן. אז איך בוחרים את המתאים ביותר?
- לפי טווח הנסיעה. מומחי רכב ממליצים לבחור בדגמים בעלי טווח של 300 ק"מ ויותר, כדי לאזן בין טווח נסיעה, זמן טעינה ומחיר נגיש של הדגם. במשך שנים, סברו ישראלים שרכב חשמלי לא יכול להגיע לכל נקודה בארץ – אך המצב השתנה הודות לשיפורים בדגמי רכב סיני חשמלי: למשל, הג'ילי גאומטרי C מסוגלת לנסוע גם 350 ק"מ בטעינה בודדת אפילו בדגם הבסיסי, מה שמאפשר להגיע מחיפה לירושלים וחזרה או מחולון לכינרת וחזרה בלי לראות מטען – או לצאת מראש פינה ולהתחבר למטען רק באילת.
- לפי זמן הטעינה. רכב חשמלי יכול לעשות ממש כל מה שצריכה משפחה, בין אם היא מסתובבת רק בעיר או מרבה לטייל. אפילו מי שגר בראשל"צ ונוסע בכל סוף שבוע לצלול באילת יוכל לעשות זאת בלי לחשוש מענייני טווחים. ואולם, חשוב לבדוק כמה זמן לוקח לסוללה להתמלא. למרות טווח נסיעה ארוך דיו ופריסת עמדות שמשתפרת כל הזמן, הטעינה עדיין אורכת יותר מתדלוק. עם זאת, ישנם רכבים המסוגלים להגיע ל- 80% סוללה בטעינה של חצי שעה בלבד, וזה נחשב לזמן טעינה מהיר. זמן ארוך יותר עלול להיות בעייתי לנהגים שמשתמשים במכונית ככלי עבודה עיקרי, ותפקידם כולל הקפצות והתקלות – למשל, שליחים וטכנאי שטח.
- לפי תשתיות התחזוקה. מנועי רכב חשמלי כוללים מעט חלקים נעים ואין בו מערכת דלק, שסתומים ופילטרים – מה שמצמצם בלאי ומפשט את התיקונים. אבל לא כל מוסך ידע לטפל בכל דגם: יש יבואנים שחדרו לארץ רק עכשיו, וטרם פרשו מוסכים בכל מרכז עירוני, מה שיאלץ אתכם להרחיק לצורך תיקונים אם וכאשר יידרשו. לעומת זאת, מותגים שפועלים בארץ שנים רבות כמו MG וכאלה שהתבססו בה במהירות כמו ג'ילי מציעים מוסכים ומומחים בפרישה ארצית. זיכרו שעם כמה שהטיפול ברכב חשמלי קל ופשוט מבכל מכונית עם מנוע בעירה פנימית, מדובר בהסבה נרחבת עבור המכונאים עצמם, שצריכים ללמוד מנגנונים חדשים, להצטייד בחלפים, ולכן יתכן שעדיף להמתין ולא לאמץ מיידית מותג שאך נחת בארץ.
- לפי שמירת הערך. רכב חשמלי סיני נחשב לטוב יותר מבחינת שמירת הערך, בין היתר בשל עלויות חלפים שהן נמוכות בהרבה משל מכוניות יוקרה אמריקאיות או אירופיות. לפי מומחים בתחום הליסינג, רכב חשמלי מומלץ הוא כזה שדומה לתצורות הפופולריות ביותר בישראל: קרוסאובר קטן ומשפחתית קטנה. להם יש ביקוש גדול ולכן גם חלפים זמינים ושוק משומשות ער. ולכן, אלו ישתלמו למוכרים יותר מאשר רכב חשמלי בקטגוריות יוקרה שגם מתחרות ישירות בדגמי טסלה, אאודי ואחרות. אמינותן של המכוניות החשמליות משפיעה על ירידת הערך, וכשמוסיפים לתמונה את הביקוש הגואה לרכב חשמלי, קל לראות שזו רכישה שתשתלם גם בהמשך. חשוב לדעת מתי למכור את הרכב: לכל סוללה יש ניחות טבעי בביצועים, שהופך מורגש אחרי מעגלי טעינה רבים. לכן, מומלץ למכור את הרכב לפני שמצב הסוללה יחייב שדרוגים יקרים.
- לפי מקום המגורים. רכב חשמלי מתאים לכל פינה בישראל, אך חשוב לזכור שהוא מתפקד פחות טוב בטמפרטורות נמוכות במיוחד. אם אתם גרים בנקודות הכי גבוהות בארץ והטמפרטורה יורדת תכופות לחמש מעלות ומטה, עדיף לכם לבחור דגם בעל משאבת חום – מערכת שמעמיסה פחות על הסוללה בעת הפעלת החימום ומשפרת את הטווח. אם אינכם מרבים לנסוע למרחקים ארוכים, גם דגם חשמלי בלעדיה יעשה מלאכתו נאמנה.
סיכום
יותר ויותר ישראלים בוחרים לקנות רכב חשמלי, ולאחרונה בעיקר שוק הרכבים החשמליים הסינים נמצא בפריחה, זאת משום שכיום הרבה מהנהגים מודעים לכך שהמותגים איכותיים, החלפים זמינים ובניגוד למתחרות מאירופה וארה"ב – החברות הסיניות מתמקדות בדגמים חשמליים וכך יכולות להציע מוצר איכותי במחיר נגיש. לכל מותג יתרונות וחסרונות משלו, וההיצע צומח במהירות. נהג שיבחר את הדגם הנכון עבורו, יהנה ממכונית שתשרת היטב את משפחתו – ואף תשמור על ערכה לכשתוחלף.