ממשק משתמש וחוויית משתמש (UX UI) הם מונחים שהפכו בשנים האחרונות לחשובים מאוד בכל עולם המחשוב, פיתוח האתרים ופיתוח האפליקציות. מונחים אלה מתייחסים בעצם לאיכות של הממשק של התוכנה או של האפליקציה ולחוויה שהם מספקים למשתמש. בין אם מדובר באפליקציה למובייל, באתר אינטרנט שמוכר מוצרים או במשחק מחשב – נושא הממשק והחוויה הם קריטיים להצלחת המוצר.
ההתקדמות הרבה שקורית בתחום זה בעולם ההייטק נובעת קודם כל מהמודעות הגדלה לחשיבות של ממשק המשתמש ולהשפעה שיש לו על שביעות הרצון של המשתמשים מהמוצר. איכות הממשק כוללת אלמנטים הקשורים לסידור הגרפי והוויזואלי שלו, לנוחות השימוש, להתאמה לסוגי מכשירים ותצוגות שונים, וגם לתחושה הכוללת שהשימוש בתוכנה, באתר או באפליקציה מספקת.
הביקוש לאנשי UX UI
מכיוון שהמודעות לחשיבות התחום רק הולכת ועולה, חברות הייטק רבות בתחומי פיתוח אפליקציה, פיתוח תוכנה ובניית אתרים בוחרות להעסיק אנשי UX UI מיוחדים. ההשכלה הנדרשת מאנשי מקצוע אלה היא השכלה שקשורה בתחום המחשוב, ביחד עם הבנה גרפית ועיצובית והבנה של הצרכים שמאפיינים את משתמשי המוצר העתידיים. למעשה, לא ניתן ליצור ממשק משתמש וחוויית משתמש טובים ללא ירידה משמעותית לפרטים והבנה מלאה של ה"הראש" של מי שיעשה שימוש בתוכנה, באפליקציה או באתר.
בנוסף לחברות ההייטק המסורתיות, קמו בשנים האחרונות גם חברות ייעודיות שמתפקדות בתור חברת UX. חברות אלה מספקות ייעוץ לחברות אחרות ונותנות מענה לנושא ממשק המשתמש וחוויית המשתמש במוצרים טכנולוגיים.
הביקוש לאנשי UX UI רק הולך וגדל כל הזמן, ומדובר כיום באחד מהתחומים החמים ביותר בעולם ההייטק הישראלי והעולמי.
עקרונות בסיסיים של עולם ה-UX UI
כדי לדעת ולהבין האם אתם מתאימים להשתלב בעולם זה, יש להכיר כמה עקרונות בסיסיים של עיצוב ממשק משתמש וחוויית משתמש. ראשית, יש להבין כי הממשק עצמו של המוצר הוא חשוב ביותר, ולעתים חשוב יותר מהתוכן שכולל המוצר הדיגיטלי. כך למשל, כאשר מבצעים פיתוח אפליקציה, אפליקציית המובייל יכולה להציע שירות מצוין ורעיון פורץ דרך, אך אם הממשק שלה לא יהיה טוב, היא לא תזכה לכמות ההורדות הרצויה ומשתמשים לא יבחרו לעשות בה שימוש. הדבר נכון לכל מוצר דיגיטלי, כולל משחקי מחשב ותוכנות מכל הסוגים.
חשוב להבין גם כי הממשק יוצר חוויה. חוויית המשתמש היא סך כל התחושה שנוצרת אצל המשתמש כאשר הוא מפעיל את המוצר. החוויה כוללת את מהירות העבודה, את הפיצ'רים השונים שהמוצר הדיגיטלי כולל, את נוחות השימוש ואת האיכות של התוכן של המוצר. כדי ליצור חוויית משתמש מצוינת, יש לשים דגש רב על כל הנושאים האלה וגם לתכנן מראש כיצד החוויה תהיה איכותית וטובה יותר. מכיוון שכל מוצר דיגיטלי כיום עומד בתחרות קשה מול המתחרים שלו, לנושאים אלה יש חשיבות רבה ביכולת של התוכנה או האפליקציה להצליח בשוק.
לסיכום
תחום ה-UX UI עשה התפתחות רבה בשנים האחרונות בעולם ההייטק. הוא הפך מדבר שולי יחסית לדבר הנמצא בליבה של העשייה הטכנולוגית. ההתפתחות הזו גם הפכה את איש ה-UX UI למשרה מבוקשת, שדורשת הבנה עיצובית, הבנה טכנולוגית וגם הבנה פסיכולוגית של עולם משתמש הקצה והצרכים שלו.
הצמיחה הזו מובילה גם לשיפור מתמיד באיכות של המוצרים הדיגיטליים שיוצאים לשוק, ומאפיינת סוגים שונים של מוצרים – החל מאפליקציות מובייל ועד לתוכנות, משחקים וגם אתרי אינטרנט.
כדי להשתלב בעולם ממשק המשתמש וחוויית המשתמש, יש להפגין את הכישורים המתאימים לכך, ומי שיכול לעמוד בקריטריונים הנדרשים יכול לפתח קריירה נחשקת ומעניינת בעולם זה.