הרפורמה בתחום מוניות השירות: ועדת הכספים האריכה את רישיונות המפעילים הקיימיםבמהלך דיון בבקשה, עלה כי רק כמחצית מהמכרזים הושלמו, ורק אשכול אחד מתוך 20 פועל דה פקטו. בעקבות כך ועל מנת למנוע שיתוק של מערך המוניות, אישרה הוועדה את המשך פעולת מפעילי מוניות השירות הקיימים, באזורים בהם טרם הושלמה הרפורמה בתחום
נוכח ביקורת שהושמעה מצד חברי הוועדה, על הימשכות ההליכים, הסבירה נציגת משרד התחבורה כי "את המעבר שנעשה ניתן להשוות למעבר מהפעלה של חנויות מכולות לרשת סופרמרקטים עם כל המרכיבים שאנחנו מצפים מתחבורה ציבורית"
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (ב') תיקון להצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה, המבקשת לתקן את פקודת התעבורה בעניין רפורמת מוניות השירות, שאושרה ב-2018, ובכך לאפשר למפעילים הקיימים להמשיך לתת שירות עד ה-31 בדצמבר 2020, באשכולות בהן עדיין לא הושלמו הליכי המכרז ועד אשר יסתיימו אותם הליכים שמנהל משרד התחבורה.
במהלך הדיון, ועל רקע ביקורת מצד חברי הוועדה על הימשכות ההליכים, הציגו נציגי משרד התחבורה כי קיימים חסמים רבים, כי בחלק מהמכרזים נאלצו לצאת למכרזים חדשים לאחר זכיית זכיינים, וכי רק ב-10 אשכולות מתוך 20 הסתיימו הליכי המכרז, והמפעילים נערכים לכניסה לשטח. עוד עלה, כי רק אשכול אחד, ובו 2 קווים, כבר פעיל בשטח.
הרפורמה נועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות
הרפורמה נועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי, כמו כן אושר כי מוניות השירות החדשות יכנסו להסדר הרב קו המסובסד. במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה נקבע כי מי שהחזיק רישיונות קו שירות תקף והפעיל אותם נכון ל-11 באוגוסט 2016 יכול לבקש חידוש רישיון לשנה בכל פעם עד סוף 2019, בתנאים הקיימים לפני הרפורמה. כעת כאמור, אושרה בקשת משרד התחבורה, להאריך את האפשרות הזו ולאפשר למפעילים לקבל רישיון ולתת שירות עד ה-31 בדצמבר 2020 – על מנת להשלים את הליכי המכרז.
עו״ד חוה ראובני, הלשכה המשפטית, משרד התחבורה: "ב-2016 הנושא עלה בוועדת הכלכלה, עם הצעת חוק, לפיה יש לשנות את כל המבנה ולבטל את ההסדר הזמני ולעבור למשטר שבו המשרד מסדיר את הפעלת המוניות השירות כתחבורה ציבורית ולהוביל להליכים תחרותיים. רצינו להפעיל את הקווים באשכולות ולהטיל סטנדרטים של הפעלת שירות על המפעילים, לדוגמה: רב קו וסובסידיות בימי חול. זה היה הליך ארוך בוועדת הכלכלה שהסתיים עם חוק. היינו בידיעה שההלכים התחרותיים ייקחו זמן, נקבעו בתוך החוק הוראות מעבר כדי שנוכל להמשיך לתת לקווים הפעילים להמשיך לפעול עד מהלך 2019, זה יוצא כמעט שנתיים, ההנחה הייתה שבינתיים נעשה את ההליכים התחרותיים".
"המעבר של מפעלי קווי השירות למוניות ניתן להשוות למעבר מהפעלה של מתכונות של חנות מכולות לרשת סופרמרקטים עם כל המרכיבים שאנחנו מצפים מתחבורה ציבורית: הרבה קווים, טכנולוגיה רמת שירות מסודרת, רב קו, זה דורש חשבונאות אחרת לא רק שטרות מיד ליד במונית, שרות שהורגלנו עד עכשיו. זה הפך להיות מאוד מורכב. גם במקומות שההליכים התחרותיים הסתיימו חלק מהם מתקשים להתארגן וביקשו הארכה עד שייכנסו בפועל. אנחנו נמצאים בפיגור גדול מאוד, הקווים של התהליכים התחרותיים לא מצליחים להיכנס לפעילות מלאה. לגבי הליכים תחרותיים אחרים יש כאלה שעוד לא פרסמו, כי זה פשוט שינוי דרמטי מבחינת הענף.
משרד התחבורה: מבקשים הארכה עד 31 לדצמבר
נעה אבירם, מנהלת אגף רישוי ותפעול תח"צ, משרד התחבורה: "סה״כ פורסם מכרז למיון מקדים לאותם תאגידים שמורשים להשתתף בהליכים התחרותיים. לאחר מכן פורסמו עשרה מכרזים לעשרה אשכולות, חלקם נדרש פרסום חוזר לשם ביטול זכייה. ונשארו לפרסום עוד עשרה אשכולות קווים וארבעה קווים בודדים זאת אומרת שפחות או יותר אנחנו באמצע הדרך. עשרה מתוך עשרים. אנחנו מבקשים שיאריכו לנו את זה עד ה-31 לדצמבר. אנחנו מבקשים להמשיך לתת רישיון למפעילים הוותיקים שעדיין פועלים ולא לגרוע את השירות".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני מבין שאם לא נאשר את הארכה הזו ואת החוק הזה המשמעות שאלה יש להם רישיונות ומתפעלים את המוניות כיום יאבדו את הרישיונות".
אבירם: "נכון, לא יהיו רישיונות".
ח"כ אורית פרקש הכהן: "הארכה שאתם מבקשים זה בעצם אחרי הכנסת החוק לתוקף. אנחנו בוועדה הזו במהלך החודשים האחרונים העברנו מיליארדים בתחום התחבורה, כתחום שנמצא בראש סדר העדיפויות שלנו ושל הממשלה, מבחינת יוקר מחייה ואיכות החיים. זהו תחום משפיע, למה אתם מגיעים לכאן אחרי שנתיים רק במחצית של המכרזים או שליש, אני רוצה להבין את העיכובים האלה, יש לכך עלות".
עו״ד ראובני: "מי שמפעיל חנות מכולת ומנסה בבת אחת לעבור לרשת של עשרה סופרמרקטים, זה שינוי תפסתי, ושינוי גם מבחינה ארגונית, מבחינה כלכלית, כל הניהול שלו שונה לגמר.י התוצאה הייתה שהיה קושי גדול לפועלים בענף לעמוד בדרישות. לראייה שמתוך עשרה זוכים במרכזים, אחד מהם פרש ושניים לא עמדו בדרישות ונאלצנו לבטל"
ח"כ גפני: "אתם מבקשים משהו ערטילאי כזה, לא חד משמעי – מקצועית אתם לא בטוחים שבעוד שנה הכל יסתיים. זה יכול להסתיים קודם או יותר מאוחר. זה אומר שיכול להיות שתבואו לכנסת לבקש הארכה?"
אבירם: "עפ״י שיטת העבודה שלנו אנחנו לא אמורים לבקש הארכה, יש גורמים חיצוניים שאינם תלויים בעצם פרסום ההליך התחרותי, למשל בנושא ההצטיידות ברכבים, היום יש רק ספק אחד ולכן השוק לא יכול להכיל זאת".
ח"כ קרן ברק: "לפעמים צריך לשנות תנאי המכרז, לפעמים באמת לא סתם אנשים פורשים".
"חייבים לתת הארכה ולא נהגי המוניות יאבדו את הרשיון"
ח"כ גפני סיכם את הדיון: "אם אין הארכה של המועד זה אומר שנהגי מוניות יאבדו רישיון. צריך שברירת המחדל תמשיך לפעול, על מנת שיהיה שירות לאזרחים. אני מבין את הביקורת על הצורה, אך לשם כך יש דיון מעמיק על המכרז עצמו".
במשרד התחבורה הוסיפו על רקע הדברים, כי ישנה תוכנית סדורה להמשך פרסום המכרזים.