ככלל, רכב חשמלי אמין יותר ממכוניות מסורתיות ברמה הטכנולוגית הבסיסית, ואף עוזר למכונאים לאתר תקלות. ועדיין, רכבים חשמליים לא חפים מנקודות תורפה ומדריך זה יראה לכם איך מטפלים בהן
אורן הדר
רכבים חשמליים הם טכנולוגיה חדשה ומבטיחה, שכבר הפכה לנפוצה מאוד בכבישי ישראל. לצד החיסכון העצום בהוצאות הדלק והיתרונות האקולוגיים, טומנים בחובם רכבים חשמליים גם יתרון של אמינות. אך מה בעצם עושה אותם לאמינים יותר, ואילו תקלות מכניות יש להם בהשוואה לרכבים רגילים?
עד כמה אמין הרכב החשמלי בהשוואה לרכב רגיל?
אמינות של מכונית תלויה ביותר מאיכות ההנדסה שלה, ומתחילה בטכנולוגיה הבסיסית. ככל שהיא תהיה יותר פשוטה, עם פחות רכיבים נעים, ותתי-מערכות, כך יהיו פחות דברים שיתקלקלו.
למכונית עם מנוע בעירה פנימית יש בוכנות שמונעות על ידי שריפה מבוקרת של דלק, תוך איזון בין חומר נפיץ ובין אוויר שנדרש להתלקחותו, הזרקת דלק וסינון שלו מלכלוך ומשקעים, מערכת שמן מורכבת עבור כל החלקים הנעים – שסתומים, צירים וסרנים, רצועות ומערכת הילוכים שמעבירה את האנרגיה לגלגלים. על כל אלה מלבישים היצרנים חיישנים פאסיביים שצופים בתהליך ומזהים קפיצה בטמפרטורה או אינדיקציה אפשרית לבלאי של רכיב. כך חיישנים אלה מדווחים על תקלות ומאפשרים למכונאים להתחיל לנבור בקרביים של האוטו בחיפוש אחר הגורם לליקוי.
רכב חשמלי פועל אחרת. החלק הנע היחיד הוא המנוע החשמלי, שמסובב את צירי הגלגלים בהפרשי מתחים. אין רצועות בסיפור הזה, שלא לדבר על מערכת דלק, שסתומים וכו'. המנוע הוא ליבת המערכת, ויודע לדווח בעצמו על שינויים בדפוסי העבודה. כך יכול המכונאי לקבל תמונה מדויקת של ליקויים ולתקן אותם בלי לחפש. ברמה הטכנולוגית הבסיסית, מכונית חשמלית תהיה לכן אמינה יותר ממכונית עם מנוע בעירה פנימית.
עם זאת, ארגון הצרכנות האמריקאי קונסיומר ריפורטס פרסם ב-2023 נתוני סקר שערך מאז 2020 שהטיל צל על ההשגות הללו. לפי המשיבים בצפון אמריקה, מכוניות חשמליות אמנם היו אמינות בהרבה ממכוניות היברידיות נטענות, אך פחות ממכוניות רגילות. איך זה מתיישב עם יתרונות הרכב החשמלי? ובכן, הסקר אינו מפרט את סעיפי הבדיקה, ולא ברור כמה מהבעיות נבעו מליקויי רכיבים במכוניות, כמה נבעו מטעויות שימוש (למשל, טעינה בתנאים שמזיקים לסוללה), כמה נבעו מטעויות תחזוקה וכמה היו קשורות לאיכות התיקונים.
מומחי רכב מסכימים שבשלוש השנים האחרונות הבשילה התעשייה של הרכבים החשמליים . אנשים יודעים אילו עמדות טעינה נדרשות להם, מכונאים יודעים כיצד לטפל ברכב לאור מאפייניו הייחודיים, ולכן אין זה פלא ששיעור התקלות נמצא בירידה מתמדת. בנוסף, טכנולוגיות הרכב כולל הסוללות, ממשיכות להתפתח ולהשתפר ללא הרף, כך שאפשר לצפות לשיפור משמעותי גם בתחום הזה. ועדיין לרכב חשמלי, כלכל מכונה, יש גם תקלות שמאפיינות אותו וחשוב להכיר אותן.
התקלות הנפוצות ברכב חשמלי
תקלות חשמל ואלקטרוניקה – המנוע החשמלי והרכיבים הנלווים אליו עשויים לסבול מבעיות חשמליות שנגרמות עקב טעינה בעייתית, קצרים במערכת, חוטים שנשרפו או אפילו חיווטים רופפים. מעקב אחר הוראות היצרן בכל הנוגע לטעינת הרכב יכול למנוע או לצמצם משמעותית תקלות חשמל וגם נזק לסוללה.
תשתית הסוללה. למנוע הרכב החשמלי כמעט שאין חלקים נעים והבלאי שלו זניח, אך הסוללה שמניעה אותו נשחקת בכל שימוש. כל מחזור טעינה מקצר במעט את חייה, טמפרטורת הסביבה משפיעה על קצב הטעינה והפריקה, ושימוש במטענים סופר-מהירים אמנם מקצר זמני טעינה, אך מעמיס מאוד על הסוללות ומגדיל את הבלאי. על מנת לשמור על בריאות הסוללה לאורך זמן, חשוב להקפיד על טעינה במתח המתאים, בטווח הטמפרטורה הנכון ובעמדת טעינה המתאימה לרכב.
מערכת בקרת האקלים שאחראית על טמפרטורת הרכב. במכונית רגילה, נשען המזגן על גזים שפולטת הבעירה. מכונית חשמלית עובדת אחרת, ותלויה בחימום חשמלי – מה שהופך את המזגן לצרכן אנרגיה משמעותי ברכב, שני רק למנוע. ולכן, פילטרים סתומים או בעיות במיזוג יגרמו לכם להגביר את עוצמתו ולשאוב יותר אנרגיה מהסוללות – מה שישפיע על טווח הנסיעה.
איך אפשר לשמור על בריאות הרכב החשמלי?
טפלו במערך הסוללות. הקפידו לטעון את הרכב לפחות ל-80% סוללה בכל סבב טעינה, וחברו אותו מחדש למטען לפני שתרדו מתחת ל-10% סוללה. כך תעמיסו פחות על המערכת ותאריכו את חיי תשתית האנרגיה. הקפידו לבדוק ולהחליף נוזל קירור לפי הגדרות היצרן, ולהשתמש רק בנוזל שהגדיר. נסו להעדיף עמדות טעינה רגילות על פני המהירות.
הקפידו על טיפולים מסודרים. יצרני רכב חשמלי מגדירים במדויק איך צריך לטפל ברכיבי המכונית בכל טיפול תקופתי – בדגש על חומרי קירור, רפידות בלמים וצמיגים. ליקוי בהם עלול ליצור נקודת תורפה בטיחותית, שאפשר להימנע ממנה בקלות אם רק מקפידים על הטיפול.
קחו בחשבון את הטמפרטורה סביבכם. מכוניות עם מנועי בעירה פנימית לא מוטרדים יותר מדי ממזג האוויר. לכל היותר, יתקשו להניע בבוקר אחרי לילה קר במיוחד. לעומתם, מכוניות חשמליות מאוד מושפעות מענייני טמפרטורה. כשמאוד חם או קר בחוץ, הסוללה נטענת פחות טוב והפריקה יעילה פחות ולכן טווח הנסיעה יושפע. לפיכך, חשוב להחנות את הרכב בצל בימי הקיץ, ובחניון סגור בשיא החורף.
סיכום
בשורה התחתונה, רכב חשמלי מומלץ לא רק מסיבות אקולוגיות: מדובר בטכנולוגיה אמינה בהרבה מהנעת בעירה פנימית – לרבות הנעה היברידית או פלאג-אין. לצד החיסכון העצום בדלק – הוצאות הנסיעה של בעל רכב חשמלי שקולות לשל בעל רכב בנזין שעושה יותר מ-50 ק"מ לליטר – תוכלו ליהנות גם מתחזוקה זולה ופשוטה יותר לאורך שנים.